Obvezno branje pred izdelavo mešanice za dvotaktne stroje
Pri dvotaktnih strojih se olje in gorivo ne uporabljata ločeno ampak se zmešata. Glavna naloga olja v gorivu je zmanjševanje trenja med cilindrom in batom. Brez olja, z oljem slabe kakovosti ali »staro« mešanico, je trenje tako veliko, da se bat in cilinder močno drgneta in se s tem obrabita. Kanali, ki nastanejo, povzročijo premalo kompresije v cilindru, kar privede do močno zmanjšane moči, na koncu stroj sploh ne vžge več. Rečemo, da stroj »zariba«. Katero olje torej uporabiti, kako narediti pravilno mešanico in katerim napakam se je potrebno izogniti?
Ni vsake olje primerno za vsak stroj.
Olja za mešanico se razlikujejo po kakovosti in proizvajalcu. Načeloma velja pravilo, da hitrejši in močnejši kot je motor, boljše mazanje in ostale parametre olja potrebuje. Med dvotaktnimi stroji so to definitivno profesionalne motorne žage. Slednje razvijejo največ navora, hitrosti in moči, zato potrebujejo najbolj kakovostna olja. Tudi pri ostalih dvotaktnih strojih, kot so kosilnice na nitko, škarje za živo mejo in pihalniki velja, da je za profesionalne stroje bolje uporabljati boljša olja, a to ni tako pomembno kot pri motornih žagah.
Olja se razlikujejo tudi pri proizvajalcih. Vsi proizvajalci strojev imajo načeloma tudi svoja olja in jih nekateri za svoje stroje zahtevajo. Recimo Husqvarna, za delovanje svojih profesionalnih motornih žag XP, izrecno zahteva uporabo svojega olja XP. Neodvisno od proizvajalca, vsa olja ustrezajo določenim standardom. Ne poznamo proizvajalca, ki bi vlagal denar v olje, ki že ustreza določenemu standardu, da bi ga še izboljšal, zato ni smiselno govoriti, da je olje enega proizvajalca boljše od drugega, če oba ustrezata istemu standardu.
Oljni standardi, kaj pomeni JASO ali ISO?
V devetdesetih letih so japonski proizvajalci motociklov ugotovili, da starejši oljni standard imenovan API-TC, ni zadoščal uporabi v njihovih novih motociklih. Zato je JASO (japanese automotive standards organisation) leta 1994 izdal svoj standard JASO FA, ki je zagotavljal kakovostnejša olja. V naslednjih letih, se je z razvojem motociklov in tudi ostalih zmogljivih dvotaktnih strojev (motornih žag), pojavila potreba po še boljših oljih. Predstavljeni so bili še standardi JASO FB, JASO FC in JASO FD. Kmalu je sledila tudi mednarodna organizacija in predstavila ekvivalente ISO L-EGB, ISO L-EGC in ISO L-EGD.
Standardi upoštevajo parametre mazljivosti, površinske napetosti, razvoja navora, količine dima in količine ostankov neizgorelih delčkov. Mazljivost zagotavlja ustrezno mazanje cilindra in bata. Površinska napetost zagotavlja, da olje odnaša nečistoče, ki potem izgorijo. Razvoj navora zagotavlja hitro izgorevanje. Količina dima in nečistoč pa čist motor in okoljsko ustreznost.
JASO FA se od leta 2005 ne uporablja več, ker ne ustreza več zahtevam modernih motorjev.
JASO FB ali ISO L-EGB ustreza vsem parametrom in je primerno za uporabo pri manj zahtevnih strojih.
JASO FC ali ISO L-EGC ustreza višjim parametrom pri površinski napetosti, proizvodnji dima in nečistoč. Zato je motor bolj čist, deluje bolje in proizvaja manj dima ter nečistoč. Prav tako zmanjša porabo goriva.
JASO FD ali ISO L-EGD je najboljše olje, ustreza vsem parametrom in ima še izboljšano površinsko napetost, zato ohranja motor zelo čist, kar se zahteva pri najhitrejših motorjih. Prav tako še dodatno zniža porabo goriva.
Pri nas lahko dobite le olja priznanih proizvajalcev kot sta STIHL in Husqvarna, najvišjih standardov FC in FD.
Preverite našo ponudbo dvotaktnih olj: TUKAJ
Pogoste napake
Nepravilno razmerje goriva in olja
Moderni dvotaktni stroji večinoma zahtevajo razmerje olja in goriva 1:50, kar pomeni 2% ali 1dcL olja za 5L goriva. Pri redkih strojih se zahteva 4% mešanica in je to posebej navedeno.
Kar se da dobro, se držite tega razmerja saj je močnejša mešanica prav tako slaba za motor, kot šibkejša. Šibka mešanica ne zagotavlja ustreznega mazanja, močna pa povzroča nabiranje nečistoč.
Uporaba olja slabše kakovosti
Boljše olje kot boste uporabljali, daljša bo življenjska doba motorja. Prav tako z boljšim oljem izboljšate navor stroja, zmanjšate porabo goriva in vpliv na okolje.
Uporaba stare mešanice
Mešanica goriva in olja je »stara« po približno mesecu in pol do dveh. Uporaba stare mešanice povzroči številne nevšečnosti in ni merketinški termin. Zelo težko vžiganje, zapacane vžigalne svečke, nezadostno mazanje in izgorevanje nečistoč in zapacani filtri so nekatere izmed težav. Večkratna uporaba takšne mešanice močno skrajša življenjsko dobo stroja, pri zelo hitrih strojih, kot so profesionalne motorne žage, pa je dovolj že en tank takšne mešanice in je s strojem konec.
Kako se mešanica postara?
Mešanica je sestavljena iz dveh komponent, goriva in olja. Gorivo – bencin, je zelo hlapno, izhlapeva tudi čez plastično posodo, sploh pri višjih temperaturah. Izločajo se bolj hlapne komponente in s tem gorivo postane osiromašeno. Olje pa spremeni kemijsko sestavo, poteče reakcija imenovana oksidacija. Olje kot tisto v kuhinji postane »žerko«. Izgubi lastnosti zaradi katerih ga sploh dodajamo gorivu. Ker gorivo izhlapeva tudi čez posodo, se mešanica ojača in ni več pravilnega razmerja.
Kaj pa posoda za gorivo?
Posoda sicer nima velika vpliva na mešanico, se pa nekatere cenejše posode iz slabših materialov tudi počasi raztapljajo in spremenijo sestavo mešanice. Bolj pomembno pri posodah pa je, da jih redno čistimo. Poglejte v svojo posodo, katere niste še nikoli očistili in na dnu boste opazili polno smeti in nečistoč. Kaj menite kaj se zgodi, ko te nečistoče pridejo v uplinjač vaše motorne žage? V izogib temu je potrebno redno čiščenje in menjava posod, čiščenje filtrov goriva in zadnje ovira – sita goriva v uplinjaču.
Preverite ponudbo kvalitetnih posod za gorivo: TUKAJ
Topli nasveti pri mešanici dvotaktnih strojev:
- Uporabljajte kakovostna olja priznanih proizvajalcev in visokih standardov
- Pravilno razmerje mešanice je 1:50 oziroma 2%
- Vedno preverite starost mešanice – ne sme biti starejša od 2 mesecev
- Čistite in menjajte posode za gorivo
- Čistite filtre goriva in sita uplinjačev